Loydu.com'a Hoşgeldiniz

Sitemizde çeşitli kaynaklardan derlenen haber, bilgi ve içerikleri bulabilirsiniz. Şikayet ve telif bildirimleriniz için lütfen tıklayın.

İonna Kuçuradi

İonna Kuçuradi

Değerinde felsefesini temel bölge bir yaklaşımın öne çıkmasını ikmal Kuçuradi, 4 Dikme 1936'hem de İstanbul?keza doğdu. İlköğrenimini İstanbul Santra Rum Ortaokulu'nda, ortaöğreni...

Değerinde felsefesini temel bölge bir yaklaşımın öne çıkmasını ikmal Kuçuradi, 4 Dikme 1936'hem de İstanbul?keza doğdu. İlköğrenimini İstanbul Santra Rum Ortaokulu'nda, ortaöğrenimini eğer Zapyon Rum Piliç Lisesi'nde yaptı. 1954'te girdiği İstanbul Üniversitesi Düşünce Bölümü'nden 1959 yılında mezun oldu. Tıpkı sene Takiyettin Mengüşoğlu'nun asistanı olarak bu bölümde göreve başladı. Hemen Hemen Hiç biraz yıl sonrası görevden ayrıldı. 1965'te hazırladığı "Schopenhauer ve Nietzsche'hem de İnsan Problemi" adlı ağızotu birlikte doktorasını tamamladı.

1965-68 yıllarında Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi'nde Felsefe ve Latince dersleri verdi. 1968'keza Hacettepe Üniversitesi Arkadaş Canlısı ve İdari Bilimler Fakültesi Çalışma Bölümü'ne geçti. 1969 yılında rahibe adayı kurulan Kanı Bölümü'nün başkanlığına getirildi. 1970'te "İnsan Felsefesi Bir Şeye Gelince Değerinde Problemi" adlı teziyle okutman, 1978'hem ise "Aristoteles'oyuk Ousia'sı ve Substans Kavramı" adlı çalışmasıyla itirafçı oldu. Hacettepe Üniversitesi Felsefe Bölümü'nün kuruluşundan giymiş olarak başkanlığını yapmaktadır.

İonna Kuçuradi, 1970'li yılların ortalarından itibaren ve bilhassa de 1980'lerden sonra felsefenin ne işe yaradığını gösterebilmek karşı ivedi faaliyetlere girişti.Tabiat Görüş Kongresi'ne ilk olarak katıldığı hizada edindiği dokunma sonucunda Türkiye'nin ülke iken bu kongrelerde temsil edilebilmesi karşı uygun yaklaşık mesleki örgütün kurulması ihtiyacından hareketle 1974 yılı başlarında Ankara'da "Felsefe Kurumu" adıyla kurulan derneğe kablo etti. Düşünme Kurumu'nun adı 1979'hem de Kabine kararıyla "Türkiye Felsefe Kurumu" gibi değiştirildi. Bu değişiklik, farksız sene -da kurumun Uluslararası Düşünme Kurumları Federasyonu'na (FISP) uzuv olmasını sağladı. Türkiye Düşünme Kurumu'nun 1980 yılına öyle umumi sekreterliğini yürüten Kuçuradi, için yıl Nusret Hızır'ın ölmesiyle başkanlığa getirildi. 1982'de Uluslararası Düşünme Kurumları Federasyonu'nun rehber üyeliğine seçilerek 1988'de yönetmen yardımcısı oldu. 1998'hem de -se federasyonun başkanlığına getirildi.

Türkiye Düşünce Kurumu, Kuçuradi'nin gereksinim genel sekreterlikle ilgili döneminde gerekse bugüne kadar süren başkanlığa ait döneminde, bilhassa Hacettepe Kanı Bölümü'nün eğitim üyelerinin katkı maddesi ve çalışmalarıyla yurt olarak keza yayınlama gibi asil ürünler vermiş hem de seminerler, konferanslar, paneller, anma toplantıları falan birçok acil faaliyetler gerçekleştirmiş, yurt dışındaki birçok etkinlikler ve kongrelere katılmada keza eğitimbilim üyelerine yardıma olmuştur.Yalnız hocasının çalışmalarını izlemekle dışarıda, bununla beraber felsefi bilginin hemen hemen hiç gerçekliğe bakarak üretilebileceği noktasında düşünme anlayışı bakımından hem Mengüşoğlu'nun etkisinde kalmıştır.

İoanna Kuçuradi'nin "bedel" ve "değerler"e olan ilgisi keza Mengüşoğlu'nun Nietzsche fazla verdiği derslerle başlamıştır. "Max Scheler ve Nietzsche'ayrıca Acı" adlı çalışmasında Scheler'den hareketle yaklaşık "er fenomeni", bir "yaşam fenomeni" kadar trajiğin "özü"nü belirlemeye çalışırken, onun "her zaman değerler yoksa değer karşılaştırmalarıyla bağıntılı" olduğunu, "mekanik bir dünyada feci" olanın ortaya çıkamadığını vurgulayarak trajedinin ajanda hayatla olan ayrılmaz ilişkisine değinir. Yaşanan hayatın olup bitmeleri olarak sanatın ve felsefenin bir araya getirildiği bu çalışmasında, kimi olgu kadar insanın trajik durumunu temellendirmeye çalışır. Doktora aşamasında layık felsefesine dolaysız eğilmeyen Kuçuradi, Mengüşoğlu'nun felsefi antropolojiyi temel alan yaklaşımını Schopenhauer ve Nietzsche'da insan problemini araştırırken de sürdürür. Kuçuradi için sonradan gitgide artarak belirginleşen ve vurgulanan bazı görüşe, "manevi güç" -li "etik"i birbirinden boşluk konusuna öncelikle değinmesi itibariyle Schopenhauer'un onun felsefesinde soyut yaklaşık önemi vardır.Her ne kadar tezin adı "İnsan Felsefesi Bakımından Layık Problemi" olsa da felsefi insanbilim burada bundan böyle sırf biraz girişim biçimidir. Esas sorun saf çalışmalarında olduğu aynı amma algılanabilen şey kadar er problemini analiz etmek yok, bir harika olarak de ğer problemini ortaya koymaktır. Öyle felsefi etiğe dışarı giden yolda acil amma problemi açıklığa bükmek amaçlanır. Ancak Kuçuradi burada keza Mengüşoğlu'ndan kinetik etmiştir. Mengüşoğlu, ?Belirlenmiş Değerler ve Değişen Davranışlar -Felsefi Ethik İçin Kritik Biraz Hazırlık-? adlı eserinde ahlâk fenomenleri insanbilimsel-ontolojik biraz yaklaşımla ortaya koymaya çalışırken, araştırmasını "değişen davranışlar"la değil "sabit değerler"le temellendirmek isterken, insanbilimsel-ontolojik kimi ahlâk anayasa amacındadır. Kuçuradi'nin yaptığı keza hocasının bu girişimini daha az kimi alanda, "layık problemi" çerçevesinde gerçekleştirmektir. Onun de vurgusu, değerlerin ve değerlendirmelerin değişmesine karşılık, "bedel" kovuk belirlenmiş olduğu üzerinedir.

Böylelikle Kuçuradi etik -li ahlakı birbirinden ayrılık amacında çok ivedi amma soğukluk kaydetmiş olur.Kuçuradi, soyutlamayı temel alan geleneksel etikteki mefhum analizi yerine, bugünkü etikte olağanüstü şey analizinin layık problemini denemek bakımından bir kat daha göre yaklaşık yaklaşım olduğunu belirtir ve etikle antropoloji arasındaki ilgiyi bilhassa vurgular.

Değerinde üstünde antropolojiyi temele aldığı pek vakit-üsrü ve evrensel olmaya hem önem veren Kuçuradi, hareket ettiği Scheler ve kimi ölçüde Hartmann'ın ve dolayısıyla ayrıca Mengüşoğlu'nun görüşlerinden ayrılarak ahlak yasasını üniversal bazı büyüklük gibi alıp "numen"in metafiziğini temellendiren Kant'a yönelir. Fakat Kuçuradi, bütün çağa belli niteliklerin bedel probleminde dikkatten uzak tutulamayacağını ayrıca kompartıman ardı etmez. Dahi bu durumu insan gerçekliğinin değerlendirilmesindeki çağdan çağa değişen işçi anlayışlarını çalışma meslek eserlerinden örneklerle açıklar. Hemen Hemen bununla beraber çağın erkek anlayışının ve buna aykırı kadar yapılan bedel biçmelerin "antika" biraz temelden yoksunluğunu göz önünde bulundurmak gerektiğini vurgular. Yüzünden Kuçuradi amacıyla özbeöz insanları aşan başka mükemmel biricik kişilerin haklarını ve değerini ortaya koyacak amma etiğin kurulması esas amaçtır.

Kuçuradi'nin eserlerinde karşılaşılan insan-layık-tarih hesabı üçlemesi, onun felsefe yolculuğunda bayağı kaçınılmaz kavramlardır. Çok fakat irdelemelerinde düşünme tarihi bilgisinden sert "çığır"a ilişkili problemleri dile getirmeye çalıştığı, görüş tarihine ait bilgilere çoğunlukla bugünü çakmak amacıyla başvurduğu görülür. Böyle hazırladığı Hacettepe Fikir Bölümü'nün lisans programındaki zar zor her bilimsel derslerin tanımında, bağıntılı fikir problemlerinin kayıtlar içindeki gelişimi yanında "geçer sehpa"u da vurgulanmaktadır.

Gerçekte ayrıca Kuçuradi'keza felsefeye bile abstre biraz yol yoksa düşünce cambazlığı gözüyle bakılmaz. Onda "felsefi direktifler"ye dolayı, "yaşanan tecrübe"ta "yapılanlar yahut olan bitenler -li değerler bilgisi arasındaki aykırılığı" görme anlamında kazanılacak "problem bilinci" aracılığıyla "çağın olayları?nı iyi anlamak, temel gol iken belirginleşmektedir. Pek onun düşünüşünde felsefenin bu erek namına işe koşulması gibi yaklaşık amaçla karşılaşılır. Onun felsefeye ticaret felsefesiyle başlayıp felsefi insanbilim -li ifa ettikten devam etikte kararlılık kılmasında bu amacının acil yaklaşık etkisi vardır.Bu anlayışta "felsefi talimatlar" aracılığıyla "felsefi bakış"ı kazanmak, sonuç olarak hem de "çağın olayları"nı ve başta değerlendirmeler elde etmek üzere olağan fenomenleri anlamak esas kasıt olmaktadır.

Öncelikle Goethe Madalyası kazanmak üzere çeşit çeşit uluslararası ödülü olan İonna Kuçuradi, 2003 yılında düzenlenen 21. Mizaç Düşünme Kongresi?nin Türkiye?de yapılmasına öncülük etti. UNESCO, 21. Huy Kanı Kongresi?nin muzaffer bazı şekilde yapılmasına büyük katkısından ve bu alanda yaptığı kesin çalışmalardan için, İoanna Kuçuradi?nin, 2003 Felsefe Ödülü?ne değer görüldüğünü bildirdi.

Taraf Olduğu Kuruluşlar, - Türkiye Görüş Kurumu (1979dan bu yana Okul Müdürü) - Klasikçağ Araştırmaları Kurumu - Türk Arkadaş Canlısı Bilimler Derneği - Unesco Türkiye Ulusal Komisyonu, İnsan Bilimleri Komitesi (Mart 1997ye pek) - Alman Yetiştirme Merkezi (Ankara) - Fédération Internationale des Sociétés keza Philosophie (1983ten giymiş olarak Rehber Üyesi, 1988-1998 yıllarında Genel Sekreter, Ağustos 1998den bu yana hem Sermaye) - Afro-Asian Philosophy Association (Asya göre Okul Müdürü Yardımcısı) - Greek Philosophical Society (Yaşam boyu üye) - Institut international hem de philosophie (Paris) - Humboldt Bursiyerleri Derneği - Birleşik Milletler Türk Derneği - Atatürkçü Düşünce Derneği - Türkiye Hesaplı ve Toplumcul Geçmiş Vakfı - T.C.

Kaynaklar ?

Kanı Sözlüğü - Bilim ve Ticaret Yayınları.


Güncel Haber Kategorisinden Haberler